În spatele oricărui business de succes se află un lider care știe să îndrume și să motiveze subordonații pentru a atinge performanța maximă. Din acest motiv, leadershipul este considerat a fi o parte importantă a oricărei afaceri. Practic, acesta reprezintă abilitatea unui lider de a conduce, de a influența și de a îndruma alte persoane pentru atingerea obiectivelor comune. 

Descoperă în cele ce urmează care sunt principalele stiluri de leadership în business și identifică-l pe cel care ți se potrivește cel mai bine.

  • Stiluri de leadership: studiu
  • Tipuri de leadership

Stiluri de leadership: studiu 

Primul studiu major asupra stilurilor de conducere a fost realizat în anul 1939 de Kurt Lewin, pionierul modern al psihologiei sociale, Ronald O. Lippit, psiholog american și Ralph K. White, recunoscut ca fiind părintele psihologiei păcii. Împreună, aceștia au stabilit 3 mari stiluri de leadership: autoritar, participativ și delegativ. Ulterior, au apărut și alte 3 stiluri de leadership, foarte populare în prezent, care provin din trăsăturile psihologice ale liderilor: leadership carismatic, transformațional și transformațional.

Cert este un singur lucru: indiferent de stilul de conducere adoptat de un lider, acesta are o influență majoră asupra succesului afacerii pe care o conduce. Află în cele ce urmează mai multe detalii despre fiecare stil de leadership în parte.

Tipuri de leadership

Există în total 6 tipuri de leadership principale, unele benefice pentru echipă și business, altele mai puțin benefice, motiv pentru care încep să fie aplicate din ce în ce mai rar în prezent. Află mai multe detalii despre fiecare tip în parte:

Leadership autoritar

Leadershipul autoritar este descris prin puterea totală a liderului asupra angajaților săi, acesta controlând îndeaproape munca lor. Un lider care adoptă un astfel de tip de conducere obișnuiește să ia decizii de unul singur, fără a se consulta cu echipa și fără să ceară păreri. După luarea deciziilor, doar informează membrii echipei cu privire la schimbările care vor urma și solicită obediență absolută.

În ceea ce privește caracteristicile psihologice ale unui astfel de lider, acesta este rece, iar relația dintre el și oamenii pe care îi conduce este strict profesională, cu un limbaj cât se poate de formal.

Acest tip de leadership este considerat a fi cel mai ineficient. În special în prezent când se pune accent pe bunăstarea angajaților, dezvoltarea interacțiunii între colegi și pe echilibrul între viața profesională și cea personală, un leadership autoritar nu va face altceva decât să genereze o fluctuație mare în departamente. Acest lucru nu numai că afectează imaginea companiei pe piață, ci influențează negativ și cifra de afaceri, deoarece productivitatea și eficiența angajaților noi sunt mai scăzute, cel puțin în primele luni de activitate.

Un exemplu de lider autoritar este considerat a fi Donald Trump. Înainte de a intra în politică, Donald Trump a fost om de afaceri și vedetă de televiziune în reality-show-ul „Ucenicul” unde au putut fi observate caracteristicile acestuia ca lider autoritar.

Leadership delegativ 

Stilul de leadership delegativ este opus celui autoritar și presupune o foarte mică implicare din partea liderului în activitățile zilnice, acestea fiind delegate tuturor subordonaților.  Acest stil de conducere oferă o mai mare libertate angajaților, însă, atunci când liderul nu găsește un echilibru în departament, este posibil ca volumul de muncă pentru unii dintre angajați să fie mai mare decât al altor colegi din același departament.

În cazul în care liderul este capabil să găsească un echilibru în alocarea sarcinilor subordonaților săi, atunci acest stil de conducere ar putea să funcționeze perfect într-o echipă alcătuită din oameni cu experiență în domeniu, care se descurcă independent în realizarea sarcinilor zilnice. În caz contrar, există riscul ca sarcinile să nu fie îndeplinite conform așteptărilor, iar performanța să fie scăzută din cauza întârzierilor generate de diverse greșeli și probleme întâmpinate.

Leadership participativ 

Stilul de leadership participativ mai este cunoscut și sub denumirea de „leadership democratic”, deoarece adoptând un astfel de stil de conducere, liderul include subordonații în luarea deciziilor și le solicită frecvent părerea asupra diferitelor subiecte. Acest stil de conducere are numeroase avantaje: crește încrederea echipei în lider și invers, susține spiritul de echipă și încurajează colaborarea între angajați.

Un exemplu de lider care a adoptat acest stil este renumitul Walt Disney. Alături de echipa sa, acesta a creat unele dintre cele mai cunoscute filme de animație din lume și a dat naștere celor mai cunoscute personaje de desene animate care se află și în prezent în preferințele copiilor.

Stilul de conducere participativ este considerat a fi una dintre cele mai sănătoase modalități de conducere și este din ce în ce mai des adoptat de către lideri. Aceștia își doresc tot ceea ce este mai bun pentru angajații lor și implementează diverse decizii care să le asigure acestora bunăstarea la locul de muncă. 

Iată câteva dintre acțiunile implementate de lideri democratici moderni care doresc să își mențină echipa unită și productivă pe termen lung:

  • oferă salarii competitive și beneficii extrasalariale pentru a-și menține oamenii mulțumiți și motivați;
  • organizează teambuildinguri periodice și activități în echipă care susțin interacțiunea între angajați;
  • oferă angajaților un loc de muncă modern și sigur care încurajează echilibrul între viața personală și cea profesională. Acest lucru presupune desfășurarea activității în clădiri de birouri construite în dezvoltări multifuncționale care oferă multiple beneficii angajaților, precum: cafenele și restaurante unde pot să ia prânzul împreună, spații verzi benefice pentru câteva minute de relaxare, supermarketuri, farmacii și săli de cinema de care pot să profite după programul de lucru.

👉 Localizează-ți birourile în One Mircea Eliade și oferă-le angajaților tăi un loc de muncă modern care încurajează echilibrul între viața personală și cea profesională, precum și interacțiunea între colegi!

Leadership carismatic

Stilul de leadership carismatic seamănă într-o mare proporție cu stilul democratic deoarece ambele se bazează pe implicarea subordonaților în luarea deciziilor și stabilirea obiectivelor. Pe lângă această caracteristică, stilul carismatic de leadership se concentrează și asupra modului în care liderul este văzut de către subordonați. 

Un exemplu de lider carismatic a fost Winston Churchill, care a fost considerat unul dintre cei mai mari lideri de război ai secolului datorită carismei sale, a energiei și a motivației de care a dat dovadă.

Liderul carismatic are capacitatea de a atrage oamenii, de a-i face să îl urmeze datorită atributelor sale psihologice, capacității de comunicare și viziunii atrăgătoare pe care o are asupra viitorului. Acesta vede echipa lui ca o a doua familie, motiv pentru care își dorește să ofere bunăstare oamenilor săi și să îi răsplătească pentru efortul depus zilnic la locul de muncă.

👉 Descoperă spatiile de birouri din One Herastrau Towers și redefinește-ți stilul de leadership!

Leadership tranzacțional

Stilul de conducere tranzacțional se bazează în cea mai mare parte pe capacitatea unui lider de a negocia și este caracterizat de recompense. Mai exact, pentru a avea o echipă productivă și implicată, liderul apelează la stimulente de ordin financiar, de cele mai multe ori.

Pentru a putea fi un lider tranzacțional, este necesară o trăsătură importantă de personalitate: empatia. Această caracteristică ajută liderul să identifice și să înțeleagă factorii care îi motivează pe oamenii din echipa lui și se folosește de aceștia pentru a-și răsplăti echipa și pentru a o menține motivată.  

De asemenea, un astfel de lider este preocupat și de siguranța echipei sale. În special după perioada pandemică prin care am trecut cu toții, sănătatea la locul de muncă ar trebui să fie principala preocupare a unui lider. Odată ce te asiguri că echipa ta lucrează într-un mediu sigur și se simte protejată atunci când vine la birou, cu siguranță, te vei putea bucura de productivitate crescută și un nivel mare de retenție al angajaților.

👉 Descoperă birourile din One Cotroceni Park și asigură angajaților tăi un mediu sigur și modern pentru a-și desfășura activitatea! Clădirea de birouri a primit certificarea WELL Health & Safety care dovedește faptul că dezvoltatorii au pus mare accent pe sănătatea și confortul echipelor care vor lucra aici.

Leadership transformațional

Stilul transformațional de conducere se caracterizează prin motivația liderului de a aduce îmbunătățiri la nivel organizațional cu ajutorul echipei sale. Acest tip de leadership este potrivit în companiile care sunt în ascensiune, iar activitatea zilnică se desfășoară într-un mediu care se află într-o schimbare continuă și accelerată.

Un astfel de stil de conducere poate fi considerat obositor de către oamenii din echipă, deoarece regulile și procedurile de lucru tind să se schimbe foarte des, lucru care îi împiedică pe aceștia să înțeleagă pe deplin o anumită sarcină sau să se specializeze într-o anumită arie de lucru.

Liderii moderni adoptă în prezent stiluri de conducere bazate pe comunicare și pe bunăstarea angajaților. Aceste stiluri sunt în principal leadershipul participativ, carismatic, dar și cel tranzacțional. Astfel, dacă îți dorești o echipă eficientă și productivă pe care să te poți baza pentru îndeplinirea obiectivelor businessului tău, adoptă un astfel de stil și asigură-le subordonaților tăi un mediu de lucru sănătos și modern. 

Sursă foto: shutterstock.com

Articole recomandate
(Visited 289 times, 1 visits today)