Pentru a contribui cât mai mult la succesul unei afaceri, orice manager de succes trebuie să lucreze alături de o echipă eficientă și bine pregătită. Descoperă cum îți poți forma o echipă performantă și ce metode poți să folosești pentru a-ți menține angajații fideli și motivați.
Munca în echipă vs. munca individuală
Cum formezi o echipă de succes
- Liderul și munca în echipă: care sunt etapele de formare a unei echipe
5 reguli de lucru în echipă
Cum îți motivezi angajații și cum consolidezi echipa: 3 metode eficiente
Munca în echipă vs. munca individuală
Lucrul individual oferă angajaților posibilitatea de a-și organiza singuri activitățile și de a-și folosi abilitățile și experiența așa cum consideră că este mai util pentru realizarea unei sarcini. Totodată, într-o muncă individuală, angajatul își asumă responsabilitatea pentru rezultatele pe care le obține și deține controlul total asupra lor și asupra procesului de lucru. Astfel, munca individuală necesită responsabilitate, independență, spirit organizatoric și autodisciplină.
Spre deosebire de munca individuală, munca în echipă necesită abilități de comunicare și negociere, capacitate de susținere și încurajare în special din partea unui lider, solidaritate, respect și, uneori, chiar curajul de a-ți recunoaște vina. În timp ce munca individuală presupune o responsabilitate atribuită unei singure persoane, în cazul muncii în echipă, responsabilitatea este împărțită între membrii acesteia. În acest mod, fiecare persoană este direct responsabilă de eșecul sau succesul unei sarcini, iar în ceea ce privește rezultatul final, fiecare își are partea sa de merit sau de vină, în cazul unui eșec. În ceea ce privește organizarea activităților, acest task îi revine, în general, liderului de echipă sau managerului. Din acest motiv, acesta trebuie să cunoască foarte bine abilitățile și modul de lucru al fiecărui om din echipă, pentru a delega sarcinile în mod eficient.
Cum formezi o echipă de succes
O echipă de succes atrage câteva beneficii importante pentru companie, precum: rezultate îmbunătățite datorită creșterii productivității, creșterea satisfacției angajaților și reducerea fluctuației de personal. Pentru a putea lucra eficient, o echipă presupune 3 aspecte esențiale:
- un obiectiv comun;
- plăcerea de a lucra unii cu ceilalți;
- solidaritate între membrii echipei.
Liderul și munca în echipă: care sunt etapele de formare a unei echipe
Formarea echipelor performante presupune 4 etape de care ar trebui să fie conștient orice manager. Iată care sunt acestea:
1.Forming – Formarea
Această primă etapă este cea de formare a echipei și are loc după angajarea persoanelor despre care ai considerat că dețin abilitățile necesare pentru a finaliza cu succes task-urile zilnice. În această etapă, oamenii încep să se cunoască între ei, însă tind să ia decizii independent, fără a avea un obiectiv comun. Din acest motiv, această etapă presupune multă responsabilitate din partea unui lider, deoarece acesta trebuie să ofere echipei o direcție comună și o viziune care să motiveze angajații la nivel egal.
Fiind faza în care se construiește fundația echipei și cea care determină cât de solidă poate ajunge aceasta, iată câteva lucruri eficiente pe care le poți face ca lider:
- stabilește scopuri comune;
- elimină incertitudinile și oferă informații concise cu privire la scopurile stabilite;
- atribuie sarcini clare fiecărui membru al echipei;
- stabilește reguli de lucru în echipă.
2. Storming – Furtuna
Această etapă este una dintre cele mai provocatoare pentru un lider, deoarece reprezintă stadiul în care apar cele mai mari dificultăți în echipă. În această etapă a formării echipelor, fiecare membru își dorește să iasă în evidență, să arate că este mai capabil decât ceilalți și să se impună ca o figură de autoritate. Din acest motiv, este important pentru un lider să nu lase lucrurile să scape de sub control, deoarece ar putea duce la scăderea motivației angajaților care nu sunt atât de impunători și chiar la dezbinarea echipei. Iată ce poți să faci în această etapă, pentru a evita scăderea performanței din cauza conflictelor:
- poartă discuții individuale și la comun cu echipa ta și rezolvă problemele de putere;
- amintește-le sarcinile oamenilor din echipă și efectuează modificări, dacă există nemulțumiri;
- implică-te în discuțiile care au loc între membrii echipei, acolo unde este cazul.
3. Norming – Normare
În această etapă, membrii echipei își cunosc locul și încep să aibă mai multă încredere unii în alții și în lider. Deoarece regulile de lucru sunt deja stabilite, sarcinile sunt atribuite fiecărui membru în parte, iar membrii echipei fac schimb de cunoștințe, lucrul în echipă începe să dea rezultate. În această etapă, liderul trebuie să încurajeze echipa să îi ofere feedback cu privire la eventualele probleme care pot apărea în îndeplinirea task-urilor, pentru a le putea oferi suport în soluționarea acestora.
Iată ce ar trebui să faci ca lider, pentru a trece cu succes prin această etapă de formare a echipei:
- dezvoltă abilități de rezolvare a problemelor;
- stimulează învățarea din experiență;
- recunoaște meritele atunci când este cazul.
4. Performing – Performare
Aceasta este ultima etapă a formării unei echipe și reprezintă momentul în care echipa se poate descurca și în absența liderului. În această etapă, oamenii împărtășesc aceeași viziune, comunică deschis între ei, au tactici de lucru similare și sunt foarte motivați.
Desigur, liderul rămâne în continuare cel care îndreaptă echipa într-o anumită direcție și deleagă sarcinile oamenilor, însă echipa nu mai are nevoie de îndrumare la fiecare pas. Pentru ca această etapă să decurgă fără probleme, este important să treci împreună cu echipa ta prin toate celelalte etape de formare și să te asiguri că fiecare dintre acestea este trecută cu succes. Dacă într-una dintre etape rămân anumite aspecte nesoluționate, procesul de formare a echipei poate fi unul ineficient, iar membrii echipei să fie dependenți de indicațiile tale.
Iată ce ai de făcut în această etapă, pentru a menține performanța echipei:
- întreține motivația echipei;
- dezvoltă coeziunea echipei;
- celebrează succesul;
- încurajează comunicarea în echipă.
5 reguli de lucru în echipă
1.Liderul este cel ce are autoritate
Poziția de lider vine cu o serie de provocări, printre care și identificarea modului eficient de a-ți impune autoritatea în fața oamenilor din subordine. Pe lângă delegarea task-urilor și stabilirea unor reguli clare de lucru în echipă, un lider de succes nu trebuie să uite să își asculte oamenii din echipă și să rezolve în mod constructiv problemele și conflictele.
Totodată, un lider bun știe să aprecieze relațiile colegiale și să lase loc de glume, care să mai detensioneze atmosfera, însă, în același timp, atunci când trebuie respectate anumite obligații de serviciu, nu trebuie să te lași înduplecat sau influențat de relația de colegialitate pe care o ai cu subalternii tăi.
2.Comunicarea și lucrul în echipă
Fără o comunicare bună, atât între membrii echipei, cât și între membri și lider, munca în echipă va avea de suferit. Este important ca oamenii din echipă să recunoască autoritatea liderului, dar, în același timp, acesta ar trebui să ofere suficientă încredere angajaților încât aceștia să îl abordeze deschis cu privire la diferite probleme sau neînțelegeri care pot apărea. Comunicarea deschisă și eficientă ar trebui încurajată mereu de către lider. Iată câteva metode prin care poți să faci asta:
- creează o zonă de confort pentru discuțiile cu privire la ceea ce nu merge bine;
- încurajează conversațiile verbale în detrimentul celor scrise, atunci când timpul permite;
- oferă-le ocazia angajaților tăi să se bucure de un mediu de lucru relaxat;
- petrece pauza de masă alături de echipa ta și purtați conversații casual, care să destindă atmosfera.
3.Documentarea întâlnirilor și a sarcinilor
Pentru această regulă, poți să folosești fie un software dedicat managementului informației, fie creezi, după fiecare ședință, un raport de „Meeting Minutes”, în care menționezi cele mai importante puncte discutate. Dacă, de exemplu, într-o ședință discuți alături de echipa ta implementarea unui nou proiect și delegi sarcini pentru fiecare membru din echipă, poți să creezi un fișier comun, care să cuprindă toate aceste informații și termenele de finalizare.
4.Împărtășirea cunoștințelor
Fiecare membru al unei echipe este diferit și are o serie de abilități pe care ceilalți poate nu le au sau nu le stăpânesc foarte bine. Astfel, este important ca membrii să comunice între ei și să își poată împărtăși cunoștințele. În acest mod, se creează sinergii și crește nivelul de know-how al fiecărui membru din departament, lucru care duce la creșterea performanței echipei.
5. Solidaritate
Solidaritatea este importantă atât între membrii echipei, cât și între membrii echipei și lider și, cu cât solidaritatea este mai puternică, cu atât echipa este mai robustă și mai eficientă.
Un principiu de solidaritate bine stabilit încă din prima etapă a formării echipei poate menține echipa unită în situații de criză și oferă un sentiment de apartenență la o comunitate restrânsă. Acest lucru nu numai că influențează productivitatea de care dă dovadă echipa, dar contribuie și la fidelizarea angajaților.
Cum îți motivezi angajații și cum consolidezi echipa: 3 metode eficiente
Atunci când ne gândim la strategii de motivare a angajaților, trebuie să luăm în calcul nevoile unui individ. Conform piramidei lui Abraham Maslow, acestea sunt:
- nevoile fiziologice (apă, hrană, aer, adăpost etc.)
- nevoile de securitate (loc de muncă stabil, siguranță personală etc.)
- nevoile de apartenență (sentimentul de conexiune, relații de prietenie, familia etc.)
- nevoile asociate stimei de sine (respect, recunoaștere, statut social etc.)
- nevoile de autoactualizare (creștere în carieră, dezvoltare personală etc.)
Iată cum poți folosi, ca lider, piramida nevoilor, pentru a-ți motiva angajații și pentru a consolida echipa:
- Prioritizează nevoile primare ale angajaților
Angajații pun mare preț pe siguranța oferită de compania în care lucrează, precum și pe sentimentul de apartenență, iar acestea reprezintă aspecte care pot face diferența între angajatorii care oferă niveluri salariale similare. Cum poți implementa această strategie:
- oferă-le un mediu de lucru sustenabil.Conform unui studiu efectuat de Harvard Business, angajații care lucrează în clădiri sustenabile au raportat o creștere cu 26% a capacităților de învățare și o scădere cu 30% a numărului de zile de concediu medical.
- arată înțelegere și suport în situațiile în care intervin probleme personale;
- oferă angajaților posibilitatea unui mediu de lucru sigur care favorizează interacțiunea socială.
👉 Descoperă One Herastrau Towers, prima dezvoltare de birouri din România care a obținut certificarea WELL Health-Safety, prin care se confirmă sănătatea și siguranța chiriașilor la locul de muncă. Echipele care lucrează aici beneficiază de un mediu de lucru sustenabil, prevăzut cu sisteme performante de încălzire și ventilație, dar și de un design atrăgător și confortabil al spațiilor de birouri.
Iată care sunt avantajele dezvoltărilor de birouri care au obținut certificatul WELL Health-Safety:
- sunt construite din materiale sustenabile, de calitate premium;
- evaluează și monitorizează calitatea aerului și a apei;
- pun accent pe soluțiile de igienizare care reduc impactul negativ asupra calității aerului și asupra sănătății oamenilor;
- oferă soluții imediate pentru situații de urgență, lucru care contribuie la satisfacerea nevoii de siguranță a oamenilor;
- Încurajează conceptul Live – Play – Work
Acest concept își are rădăcinile în ideea că oamenii sunt mai fericiți atunci când trăiesc și lucrează în comunități care le asigură toate nevoile.
Implementând o astfel de strategie, demonstrezi angajaților tăi că îți pasă de sănătatea lor fizică și psihică și că îți dorești pentru ei un stil de viață cât mai echilibrat. Iată cum poți implementa această strategie:
- oferă-le posibilitatea de a lucra într-o clădire de birouri ce are acces facil la mijloace de transport;
- încurajează pauzele scurte periodice, pe parcursul zilei;
- oferă-le abonamente la cluburi sportive.
👉Descoperă One Cotroceni Park, cea mai mare dezvoltare de regenerare urbană din centrul Bucureștiului, destinată să găzduiască o comunitate de oameni care trăiesc și lucrează împreună, unde toți rezidenții/chiriașii beneficiază de acces prioritar la numeroase servicii.
- Oferă oportunități de dezvoltare profesională
Atunci când oferi oportunități de dezvoltare profesională, câștigi loialitatea echipei și ai ocazia de a păstra oamenii valoroși în companie. Iată cum poți face asta:
- oferă-le angajaților oportunitatea de a participa la cursuri și programe de perfecționare a competențelor profesionale;
- atunci când există poziții superioare deschise în companie, orientează-te mai întâi spre angajare internă, prin promovarea angajaților existenți.
Atunci când un manager folosește metode eficiente de motivare a angajaților și le pune la dispoziție un mediu de lucru sănătos și sustenabil, aceste lucruri se vor observa cu siguranță și în creșterea performanței companiei.
sursă foto: freepik.com