Orice organizație este predispusă la apariția de conflicte la locul de muncă deoarece angajații au propriile convingeri, personalități și moduri de lucru. Nesoluționate la timp, conflictele pot duce la întreruperea activității, scăderea productivității și la creșterea fluctuației de personal.
Evită toate aceste consecințe cu ajutorul managementului conflictelor în organizații. Iată cum.
Managementul conflictelor: de ce este important
Managementul conflictelor ar trebui să fie o acțiune principală în orice business deoarece împiedică escaladarea problemelor și întreruperea activităților organizaționale. Iată 5 motive care demonstrează importanța managementului conflictelor:
- Îmbunătățește comunicarea. Conflictele pot duce la o comunicare defectuoasă între angajați și departamente. Managementul acestora poate ajuta la clarificarea problemelor și la crearea unui mediu de comunicare mai deschis și mai transparent.
- Crește productivitatea. Conflictele pot afecta negativ productivitatea în organizație. Odată ce un conflict este rezolvat, resursele și timpul pot fi utilizate pentru obiective mai importante ale organizației.
- Ajută la bunăstarea angajaților. Conflictele pot duce la frustrare și nemulțumire în rândul angajaților. Managementul conflictelor poate ajuta la crearea unui mediu de lucru pozitiv și poate spori moralul angajaților.
- Reduce costurile. Conflictele organizaționale pot genera costuri ridicate pentru orice business, deoarece poate fi necesar să se angajeze specialiști sau chiar avocați pentru a rezolva problemele. În acest context, managementul conflictelor poate ajuta la reducerea costurilor prin identificarea și rezolvarea conflictelor într-un stadiu incipient.
- Îmbunătățește relațiile. Conflictele dese pot afecta relațiile dintre colegi și între departamente. Managementul acestora poate ajuta la construirea și menținerea relațiilor de lucru pozitive.
👉 Alături de un mediu fizic de lucru modern, managementul conflictelor poate fi un factor important pentru dezvoltarea unei afaceri. Descoperă birourile din dezvoltările ONE United Properties și asigură-le angajaților tăi un spațiu de lucru proiectat sub abordarea Live/ Work/ Play. Acest concept vine în sprijinul celor care își doresc un stil de viață modern și petrecerea unui timp de calitate nu doar la locul de muncă, ci și acasă. De aceea, dezvoltările ONE United Properties reunesc 3 elemente importante: spații imobiliare cu apartamente și penthouse-uri moderne, spații pentru birouri sustenabile și spații dedicate vieții sociale, care includ cafenele, restaurante, săli de sport, baruri etc.
Tipuri de conflict
Conflictele organizaționale pot fi clasificate în funcție de ce efecte au asupra unui business. Astfel, există conflicte funcționale și disfuncționale. Iată ce presupun acestea și care este diferența între ele.
Conflictele organizaționale funcționale
Aceste conflicte sunt pozitive și constructive, adică ajută la îmbunătățirea performanței organizaționale. Ele pot încuraja discuții deschise între angajați și abordarea diferitelor puncte de vedere, ducând astfel la inovare și schimbare.
Iată câteva exemple de conflicte organizatorice funcționale:
- Diferențe de opinii între membrii echipei referitor la modul cel mai bun de a aborda o sarcină.
- Divergențe de păreri între departamente cu privire la modul de împărțire a resurselor.
- Confruntări între echipele de proiect cu privire la diferite idei și metode de a atinge obiectivele stabilite.
👉 Managementul conflictelor organizaționale funcționale poate aduce efecte pozitive într-o organizație, însă acesta poate să difere în funcție de stilul de leadership adoptat de către un lider. Descoperă câte stiluri de leadership există și ce efecte au asupra unui business.
Conflictele organizaționale disfuncționale
Aceste conflicte sunt negative și pot dăuna activității organizației, având efecte inclusiv asupra performanței și moralului angajaților. Acest tip de conflicte poate duce la pierderi financiare, creșterea fluctuației personalului și la pierderea clienților.
Exemple de conflicte organizatorice disfuncționale:
- Confruntări între departamente sau echipe cu privire la decizii sau acțiuni care afectează resursele și procesele organizației.
- Tensiuni între membrii echipei sau între manageri și angajați cu privire la neînțelegeri referitoare la distribuirea sarcinilor și a responsabilităților.
- Lupte pentru putere și control în cadrul organizației, ce duc la conflicte de interese și la decizii care nu sunt benefice pentru organizație.
Strategii pentru prevenirea conflictelor
Prevenirea conflictelor organizatorice este esențială pentru menținerea unui mediu de lucru pozitiv și productiv. Iată 4 strategii care pot fi implementate de orice manager:
- Comunicare eficientă. Comunicarea este un factor cheie în prevenirea conflictelor. Este bine ca angajații să fie informați și implicați în deciziile organizaționale și să primească feedback constructiv regulat.
- Dezvoltarea abilităților de management al conflictelor. Managerii și liderii ar trebui să fie instruiți în gestionarea conflictelor și să dezvolte abilități de ascultare activă, negociere și rezolvare a conflictelor.
- Definirea clară a rolurilor și responsabilităților. Orice business ar trebui să aibă o structură clară de roluri și responsabilități, astfel încât angajații să fie conștienți de așteptările și responsabilitățile lor și să știe cui să se adreseze în cazul problemelor.
👉 Pe lângă împărțirea echitabilă a sarcinilor, este important să le oferi angajaților tăi beneficii cu o influență pozitivă asupra stilului lor general de viață. În acest mod, contribui la reducerea stresului și la creșterea productivității. Oferă-le angajaților tăi posibilitatea de a profita la maximum de zilele lor libere și oferă-le cardul One Community care pune la dispoziție o lume de beneficii și experiențe inedite pentru rezidenții, chiriașii și partenerii dezvoltărilor ONE United Properties.
- Implementarea unei politici de rezolvare a conflictelor. Organizația ar trebui să aibă o politică de rezolvare a conflictelor, care să ofere angajaților o modalitate clară de a adresa problemele și de a media conflictele.
Prin implementarea acestor strategii, organizația poate preveni conflictele și poate crea un mediu de lucru pozitiv și productiv pentru angajați.
Cum poți gestiona conflictele: 3 metode eficiente
Gestionarea conflictelor într-o organizație poate să fie dificilă, motiv pentru care sunt recomandate acțiuni care să prevină astfel de situații. Cu toate acestea, într-un mediu de lucru dinamic este posibil ca nu toate conflictele să poată fi prevenite, motiv pentru care este necesar ca managerii să cunoască modalități eficiente de a le gestiona. Iată câteva metode:
- Identificarea și rezolvarea cauzelor conflictului – această acțiune poate ajuta la aplanarea conflictului și la prevenirea repetării acestuia. Pentru a atinge acest obiectiv, este necesar să investighezi cu atenție cauzele conflictului și să implementezi strategii pentru a preveni apariția altora în viitor.
- Negocierea – poate fi folosită pentru a gestiona conflicte legate de resurse sau diferite priorități.
- Medierea – în acest proces, o terță parte imparțială, numită mediator, ajută părțile implicate să găsească o soluție acceptabilă pentru toți.
Ce se poate întâmpla atunci când un conflict escaladează
Atunci când conflictele organizaționale escaladează, acestea pot avea consecințe negative asupra organizației, angajaților și a relațiilor cu clienții sau partenerii de afaceri. Iată, concret, ce se poate întâmpla atunci când un conflict escaladează.
În primul rând, un conflict escaladat poate afecta productivitatea și performanța angajaților. Angajații se pot concentra mai mult pe conflict decât pe sarcinile de lucru. De aceea, este recomandat ca soluționarea conflictelor să aibă loc cât mai devreme.
Totodată, escaladarea unui conflict poate să determine creșterea absenteismului și a demisiei, deoarece duce la stres și frustrare în rândul angajaților. Cu toate acestea, până la creșterea fluctuației de personal în organizație, un conflict escaladat poate avea un impact negativ asupra sănătății mintale și fizice a angajaților.
👉 Descoperă de ce este important să crești nivelul de retenție al angajaților și cum poți face asta.
Un alt impact negativ al unui conflict escaladat poate avea loc asupra reputației organizației. Un astfel de conflict poate duce la deteriorarea reputației organizației în ochii clienților și partenerilor de afaceri, lucru care afectează pe termen lung profitabilitatea și succesul unui business.
Evită escaladarea conflictelor și adoptă un management eficient de soluționare a acestora. Fie că vorbim despre strategii de prevenire a conflictelor sau de gestionare a celor deja apărute, acestea nu trebuie să lipsească din planul de acțiune al unui business. Folosește-te de informațiile prezentate în acest articol și administrează-ți businessul într-un mod eficient.
Sursă foto: Office.one