Metodologia SMART este una dintre cele mai eficiente și populare metode de management utilizate în prezent de către liderii din diverse domenii de activitate. Acest concept se bazează pe un set de criterii bine definite care ajută la stabilirea unor obiective clare și realizabile, precum și la monitorizarea progresului în atingerea acestora. Folosirea metodologiei SMART poate fi deosebit de utilă în situațiile în care este necesar să se stabilească obiective specifice, măsurabile, accesibile, realiste/relevante și cu termene limită bine definite, deoarece aceasta permite managerilor să lucreze cu mai multă eficiență și să-și îmbunătățească performanța în timp. În acest articol, vom explora mai în detaliu importanța metodologiei SMART, cum se setează un obiectiv SMART, exemple din diferite domenii de business, precum și modul în care aceasta poate ajuta liderii să-și atingă obiectivele cu mai mult succes.

  • Ce este un obiectiv SMART?
  • Cum se setează corespunzător obiectivele SMART?
  • De ce este importantă stabilirea obiectivelor SMART?
  • Obiective SMART exemple

Ce este un obiectiv SMART?

Un obiectiv SMART este o formulare clară și specifică a unui scop pe care dorești să-l atingi. Un obiectiv tip SMART trebuie să îndeplinească anumite criterii pentru a fi eficient și pentru a putea fi dus la îndeplinire cu succes:

  • Să fie specific și clar formulat, astfel încât să se înțeleagă exact ce se dorește să se realizeze.
  • Să fie măsurabil, astfel încât să poată fi monitorizat progresul și să se poată determina dacă obiectivul a fost atins sau nu.
  • Să fie realist și să țină cont de resursele disponibile, abilitățile și cunoștințele necesare pentru a-l atinge.
  • Să fie relevant pentru sarcina sau activitatea în care este implicat și să aibă un termen limită bine definit pentru a-l atinge.

Formularea unor obiective (goals – traducere în engleză) SMART poate fi deosebit de utilă în creșterea performanței și a succesului în activitatea profesională și personală.

Termenul SMART este un concept des folosit în afaceri. El a apărut pentru prima dată în 1981 în lucrarea „Management Review” (Revista de management) în cadrul unui articol scris de George T. Doran, denumit „There’s a S.M.A.R.T. way to write management’s goals and objectives” („Există o metodă S.M.A.R.T. de a scrie obiective manageriale”). Datorită eficienței sale, conceptul SMART poate fi abordat și în viața de zi cu zi.

Ce înseamnă SMART?

Probabil știai deja ce înseamnă SMART, dar nu strică să repetăm și noi. SMART este un acronim din limba engleză al caracteristicilor considerate esențiale pentru a seta corect un obiectiv: Specific (S), Măsurabil (M), Accesibil (A), Relevant/Realist (R) și Termen limită/Încadrat în timp (T).

Tabel obiective SMART

Este de mare ajutor să îți notezi caracteristicile unui obiectiv pentru a ține evidența progresului și pentru a te asigura că este unul stabilit corect. Poți folosi un tabel obiective SMART, cum este cel din imaginea de mai sus, sau poți crea unul personalizat în funcție de nevoile tale specifice.

👉 Angajații care lucrează pentru o companie cu o cultură organizațională puternică resimt apartenența la valorile sale și se implică activ pentru a îndeplini obiectivele SMART de business. Citește articolul Cultura organizațională: practici, recomandări și planificare și descoperă importanța unei culturi organizaționale sănătoase.

Cum se setează corespunzător obiectivele SMART?

O strategie eficientă pentru setarea corespunzătoare a obiectivelor SMART este să-ți creezi acel tabel cu obiective SMART despre care vorbeam mai sus care să-ți răspundă la următoarele întrebări:

  1. Cine: Cine este implicat în acest obiectiv?
  2. Ce: Ce îmi doresc să obțin?
  3. Unde: Unde poate fi atins acest obiectiv?
  4. Când: Când îmi doresc să obțin acest rezultat?
  5. De ce: De ce îmi doresc să ating acest obiectiv?

👉 Vrei să îți fidelizezi angajații și să creezi o comunitate? Apelează cu încredere la One Community Loyalty Programme și se vor putea bucura de reduceri la servicii de top, precum banking, restaurante, shopping, cafenele, florării și multe altele. 

Stabilirea obiectivelor SMART presupune urmărirea a cinci principii-cheie ale Teoriei stabilirii obiectivelor SMART care, dacă sunt implementate corect, pot fi aplicate într-un business de succes și sustenabil pe termen lung.

  1. Specific (S): Obiectivele trebuie să fie clare și specifice. Acestea trebuie să răspundă la întrebări precum „Ce trebuie să fac exact?”, „Ce vreau să obțin exact?” și „Ce persoane, resurse sau limite sunt implicate?”
    De exemplu, în loc să îți stabilești obiectivul „să-mi îmbunătățesc performanța mea la muncă”, concentrează-te, mai degrabă, pe obiectivul de a „crește vânzările cu 10% în următoarele 3 luni”.
  2. Măsurabil (M): Obiectivele trebuie să fie măsurabile, astfel încât să poți evalua progresul și să faci ajustări, dacă este necesar. Acestea trebuie să răspundă la întrebarea: „Cum știu că am atins acest obiectiv?”
    De exemplu, în loc să îți stabilești obiectivul vag de a „fi mai productiv”, setează-ți obiectivul de a „îndeplini cel puțin 10 sarcini pe zi”.
  3. Accesibil (A): Obiectivele trebuie să fie realiste și realizabile, dar, totuși, să te provoace să îți depășești limitele. Acestea trebuie să răspundă la întrebarea: „Este acest obiectiv realizabil în contextul meu actual?”
    De exemplu, dacă ești începător într-un anumit domeniu, să îți stabilești obiectivul de a câștiga un premiu prestigios în următoarele 3 luni poate fi irealistic. În schimb, îți poți stabili obiectivul de a obține o certificare relevantă în următoarele 6 luni, ceea ce ar fi mai realist și mai realizabil.
  4. Realist/Relevant (R): Obiectivele trebuie să fie relevante pentru ceea ce dorești să realizezi și să se încadreze în planurile tale de viitor. Acestea trebuie să răspundă la întrebări precum: „Este acest obiectiv important pentru mine și pentru ce îmi doresc să realizez?” și „Este momentul potrivit?”
    De exemplu, să îți stabilești obiectivul de a deveni un expert în programare poate fi relevant pentru un angajat din domeniul IT, dar poate fi mai puțin relevant pentru un artist.
  5. Termen limită/Încadrat în timp (T): Obiectivele trebuie să aibă un termen limită, astfel încât să ai o țintă clară și oameni de afaceri sau lideri ai echipelor să poată stabili un cadru clar pentru evaluarea performanțelor. Acestea trebuie să răspundă la întrebarea: „Când trebuie să fiu gata cu acest obiectiv?”
    Un exemplu de obiectiv SMART, „să-mi îmbunătățesc abilitățile de prezentare în public”, poate fi mai specific și mai măsurabil dacă adaugi un termen limită, cum ar fi „săptămâna viitoare”, și ar fi mai eficient în stabilirea unei ținte clare și a unui cadru clar de evaluare.

Important de menționat este că un obiectiv se poate schimba în timp. De aceea, este necesar să fie stabilite discuții în mod regulat pentru a se evalua progresul și angajamentul reciproc. O analiză anuală nu este de ajuns, mai ales dacă se ajunge la concluzia că s-a mers pe o direcție greșită.

De ce este importantă stabilirea obiectivelor SMART?

Când setezi obiective SMART de orice fel, vei putea crea mai ușor un plan de acțiune și vei găsi sprijinul necesar pentru a le atinge. De asemenea, obiectivele SMART sunt mai ușor de urmărit și îți indică mai clar nivelul productivității: poți vedea cu ușurință dacă ai făcut progrese sau nu.

Un smart management modern este concentrat pe aplicarea conceptului de people centricity într-un mediu de lucru care nu doar că oferă protecție sanitară angajaților, ci încurajează și interacțiunea dintre ei. Astfel, aplicarea obiectivelor SMART se face într-un mediu de lucru modern și smart, la rândul lui.

👉 Vrei să te bucuri de un spațiu de lucru deschis, productiv și creativ? Află mai multe despre birourile ONE United Properties. Dezvoltările ONE pun accentul pe inovație, comunitate, confort și Live/Work/Play. Pentru a stimula creativitatea, poți încuraja angajații să lucreze în spațiile de coworking. 

Stabilirea obiectivelor SMART este importantă din mai multe motive:

  • Clarifică obiectivele: folosirea obiectivelor SMART ajută la clarificarea exactă a obiectivelor pe care le urmărește o persoană sau o organizație. Acest lucru face ca obiectivele să fie mai ușor de înțeles, de comunicat și de atins.
  • Crește șansele de succes: obiectivele SMART ajută la stabilirea unor ținte realiste și realizabile. Acest lucru face ca șansele de succes să fie mai mari, deoarece obiectivele sunt atât realizabile, cât și măsurabile. Acestea oferă o modalitate de a urmări progresul și de a face ajustări dacă este necesar.
  • Îmbunătățește concentrarea: obiectivele SMART oferă un cadru clar pentru a se concentra asupra acțiunilor necesare ca să se atingă obiectivele respective. Acestea permit să se stabilească priorități și să se evite distragerile, astfel încât energia și resursele să fie utilizate eficient.
  • Sporește motivația: obiectivele SMART pot crește motivația, deoarece oferă o modalitate clară de a urmări progresul și de a observa succesul pe măsură ce se atinge fiecare obiectiv intermediar. În plus, obiectivele SMART pot fi mai inspiraționale și mai captivante, deoarece acestea sunt formulate în mod specific și cu termene limită, ceea ce înseamnă că sunt mai tangibile și mai ușor de imaginat.
  • Facilitează evaluarea performanței: obiectivele SMART sunt măsurabile, ceea ce înseamnă că se pot folosi indicatori de performanță clari pentru a evalua progresul. Aceste evaluări pot ajuta la identificarea a ceea ce funcționează bine și ceea ce trebuie îmbunătățit pentru a ajunge la obiectivele stabilite.
  • Încurajează responsabilitatea: obiectivele SMART pot încuraja responsabilitatea, deoarece acestea sunt definite clar și sunt asociate cu termene limită. În consecință, persoanele care urmăresc aceste obiective sunt mai dispuse să fie responsabile și să își asume responsabilitatea pentru atingerea lor.
  • Îmbunătățește comunicarea și colaborarea: obiectivele SMART pot îmbunătăți comunicarea și colaborarea într-un mediu de lucru sau în cadrul unei echipe. Acestea oferă un cadru clar pentru a identifica prioritățile și pentru a comunica în mod eficient cu ceilalți membri ai echipei, ceea ce poate îmbunătăți în mod semnificativ performanța generală.

Obiective SMART exemple

Prin obiective SMART exemple, se poate înțelege mai bine procesul lor de setare și ce înseamnă cultura companiei. Iată câteva exemple din mai multe domenii:

Exemple de obiective SMART pentru o firmă mică

Vezi mai jos câteva exemple de obiective SMART pentru o firmă mică:

Obiectiv SMART pentru o firmă mică: reducerea cheltuielilor de producție cu 10% în următoarele 12 luni prin optimizarea proceselor de producție.

Dacă vine vorba de obiective de marketing pentru o firmă mică, iată câteva exemple:

Obiectivul 1: creșterea vânzărilor cu 15% în următoarele 6 luni prin dezvoltarea unei campanii de marketing digital.

Obiectivul 2: creșterea ratei de conversie a vizitatorilor website-ului în clienți cu 15% în următoarele 3 luni prin îmbunătățirea experienței utilizatorului și promovarea conținutului de calitate.

Exemple de obiective SMART în vânzări

Iată câteva exemple de obiective SMART în vânzări:

Exemplul 1 de obiectiv SMART în vânzări: creșterea vânzărilor cu 10% în următoarele 3 luni prin dezvoltarea unui program de fidelizare a clienților.

Exemplul 2 de obiectiv în vânzări: creșterea vânzărilor cu 20% în următoarele 6 luni prin extinderea rețelei de distribuție și a portofoliului de produse.

Exemplul 3 de obiectiv în vânzări: încheierea a cel puțin 10 contracte de vânzare cu clienți noi în următoarele 3 luni prin extinderea rețelei de contacte și consolidarea prezenței pe piață.

Obiective SMART resurse umane exemple

Dacă erai curios cum se setează aceste obiective în acest domeniu, iată câteva obiective SMART resurse umane exemple:

Exemplul 1 de obiectiv SMART în resurse umane: reducerea ratei de concediere cu 15% în următoarele 6 luni prin îmbunătățirea programului de training și dezvoltare a angajaților.

Exemplul 2 de obiectiv SMART în resurse umane: creșterea satisfacției angajaților cu 20% în următoarele 12 luni prin implementarea unui program de beneficii suplimentare.

Exemplul 3 de obiectiv SMART în resurse umane: creșterea ratei de retenție a angajaților cu 15% în următoarele 12 luni prin implementarea unui program de dezvoltare a carierei și oferirea unor beneficii suplimentare.

Exemple de obiective SMART în educaţie

Vezi mai jos câteva exemple de obiective SMART în educaţie:

Exemplul 1 de obiectiv SMART în educație: îmbunătățirea performanțelor școlare ale elevilor dintr-o clasă de liceu cu 10% în următorul semestru prin implementarea unui program de tutoriat individualizat.

Exemplul 2 de obiectiv SMART în educație: dezvoltarea abilităților de comunicare și prezentare în public a studenților prin organizarea unui concurs de prezentări în public la nivelul facultății.

Exemple de obiective SMART şcoală

Și la școală se pot seta astfel de obiective. Iată câteva exemple de obiective SMART şcoală:

Exemplul 1 de obiectiv SMART în școală: îmbunătățirea ratei de absolvire a școlii cu 5% în următorii doi ani prin implementarea unui program de sprijin pentru elevii cu dificultăți școlare.

Exemplul 2 de obiectiv SMART în școală: creșterea numărului de elevi implicați în activități extracurriculare cu 20% în următorul an școlar.

Exemple de obiective SMART de dezvoltare personală

Iată câteva exemple de obiective SMART de dezvoltare personală:

Exemplul 1 de obiectiv SMART de dezvoltare personală: îmbunătățirea abilităților de prezentare în public prin participarea la un curs de formare în următoarele 3 luni.

Exemplul 2 de obiectiv SMART de dezvoltare personală: învățarea unei limbi străine la nivel conversațional în următoarele 6 luni prin participarea la un curs de limbi străine și alocarea a cel puțin 1 oră pe zi pentru practică.

Exemplul 3 de obiectiv SMART de dezvoltare personală: îmbunătățirea abilităților de planificare și organizare prin citirea și aplicarea principiilor prezentate într-o carte de dezvoltare personală în următoarele 6 luni.

Beneficiile pe care obiectivele SMART le aduc într-o companie sunt numeroase, motiv pentru care este important să acorzi o atenție sporită asupra modului în care se stabilesc aceste obiective în compania ta. Folosește-te de informațiile prezentate în acest articol pentru a-ți seta obiective SMART corect cu scopul de a te ajuta să lucrezi cu mai multă eficiență și să-ți îmbunătățești performanța în timp.

Sursă foto: shutterstock.com

Articole recomandate
(Visited 1.865 times, 1 visits today)