Când concurența este atât de acrebă, iar mediul de afaceri atât de dinamic, ca antreprenor, este esențial să fii proactiv și să iei măsurile necesare pentru a te asigura că-ți construiești un business sustenabil, pe termen lung.
Un instrument care te poate ajuta în acest sens este analiza SWOT. Descoperă, în cele ce urmează, tot ce e bine să știi despre ea: cu ce te ajută, când să o realizezi și cum.
- Descoperă noi perspective: ce este analiza SWOT
- 3 situații în care analiza SWOT a afacerii poate fi utilă
- Care sunt limitările analizei SWOT și cum să le depășești
- Studiu de caz: analiza SWOT a unei firme din domeniul IT
- Ce altceva mai poți face pentru un business sustenabil
Descoperă noi perspective: ce este analiza SWOT
Ca antreprenor, te-ai întrebat cel puțin o dată „Ce este analiza SWOT?” Ei bine, noi îți oferim o definiție simplă, conform căreia analiza SWOT este o metodă strategică de evaluare a afacerii, care îți poate oferi noi perspective asupra acesteia. Atunci când este realizată corect, analiza SWOT oferă o înțelegere cuprinzătoare a poziției actuale a unui business, facilitând luarea deciziilor informate, pentru direcționarea acestuia către succes pe termen lung. De aceea, analiza SWOT este văzută ca un instrument de management esențial pentru antreprenorii care caută constant modalități de îmbunătățire și scalare a afacerii.
Care sunt elementele principale ale analizei SWOT
Pentru a oferi o imagine completă a businessului, analiza SWOT este împărțită în 4 elemente principale. Iată care sunt acestea.
Puncte tari (Strenghts)
Acestea se referă la aspectele pozitive interne ale afacerii, care îi oferă avantaje competitive și care contribuie la bunul mers al businessului.
Câteva exemple de puncte tari, aplicabile pentru businessurile din orice domeniu, sunt: relațiile bune cu clienții, nivelul de competență al angajaților și reputația brandului.
👉Menține-ți reputația brandului la nivel înalt pe piața muncii, prin oferirea unor beneficii deosebite angajaților tăi. Dacă tu și echipa ta lucrați într-una din clădirile de birouri din portofoliul One United Properties, puteti deveni membri ai comunitatii noastre și, astfel, să vă bucurați de reduceri private și de oferte speciale de la cele mai populare mărci.
Puncte slabe (Weakness)
Al doilea element important al analizei SWOT sunt punctele slabe, ce reprezintă aspectele negative interne ale afacerii, care o pot vulnerabiliza sau împiedica să își atingă obiectivele.
Cele mai întâlnite puncte slabe în afaceri sunt resursele financiare limitate, lipsa anumitor competențe în echipă și reputația negativă a brandului.
Pentru a transforma aceste puncte slabe în puncte tari, odată identificate, este important să construiești o strategie de îmbunătățire. De exemplu, în ceea ce privește resursele financiare limitate, poți să analizezi costurile afacerii și să le reduci pe cele care nu sunt strict necesare desfășurării activității. În același timp, pentru îmbunătățirea competențelor în echipă, poți organiza traininguri interne pentru dezvoltare, iar pentru consolidarea pozitivă a reputației brandului, poți să lucrezi la îmbunătățirea relațiilor cu clienții, dar și cu angajații.
Oportunități (Opportunities)
Spre deosebire de punctele tari și de cele slabe, care se referă la aspecte interne ale afacerii, oportunitățile se referă la factorii externi pozitivi din mediul înconjurător, care pot fi exploatați pentru a crește avantajele businessului sau pentru a obține succes.
Aceștia pot include: modificarea tendințelor de consum, anumite evoluții tehnologice și intrarea pe mai multe piețe.
👉Sustenabilitatea este un aspect prezent în tendințele de consum, motiv pentru care implementarea unor soluții în acest sens poate să facă diferența dintre un business de succes pe termen lung și unul mediocru. Afla cum poate fi sustenabilitatea un diferentiator cheie in business.
Amenințări (Threats)
La fel ca în cazul oportunităților, și amenințările fac referire la factori externi, însă, de această dată, negativi. Aceștia sunt cei care pot pune în pericol afacerea sau îi pot reduce performanța.
Amenințările pot include: concurența puternică pe o anumită nișă, fluctuațiile economice sau schimbările în preferințele și comportamentul consumatorilor.
3 situații în care analiza SWOT a afacerii poate fi utilă
Principalul motiv pentru care antreprenorii realizează analiza SWOT este planificarea strategică. Aceasta reprezintă momentul în care se dorește dezvoltarea sau revizuirea strategiei de afaceri pe termen lung. Indiferent de obiectiv, cunoașterea situației actuale a businessului este esențială.
Mai apoi, analiza SWOT poate fi realizată și pentru luarea unor decizii de investiții. Dacă plănuiești să efectuezi o investiție majoră, cum ar fi achiziția unui nou spațiu de birouri pentru extinderea operațiunilor sau a unor echipamente pentru producție, analiza SWOT poate fi utilă pentru a evalua potențialul de succes și riscurile asociate acestor decizii.
👉Ca alternativă a achiziției unui spațiu de birouri, poți considera închirierea unui spațiu pentru tine și echipa ta, în One Cotroceni Towers. Această dezvoltare este construită pe baza abordării Live/Work/Play, care susține un stil de viață modern și un echilibru între viața personală și cea profesională, prin oferirea unei game largi de facilități și servicii pentru rezidenți și chiriași.
Nu în ultimul rând, o altă situație în care analiza SWOT se poate dovedi utilă este evaluarea performanței organizaționale. Aceasta te poate ajuta să identifici zonele de activități care trebuie îmbunătățite și să iei măsuri corective, pentru a maximiza eficiența și eficacitatea afacerii.
Care sunt limitările analizei SWOT și cum să le depășești
Chiar dacă analiza SWOT poate oferi o imagine completă asupra unui business, există și câteva aspecte limitative, pe care este bine să le iei în considerare, ca antreprenor. Iată care sunt cele mai importante:
- Lipsa prioritizării amenințărilor: analiza SWOT te ajută să identifici care sunt amenințările cu care se confruntă businessul tău, însă nu îți spune și care este amenințarea cu cel mai mare risc asociat. Pentru a afla acest lucru, poți dezvolta diferite scenarii de risc și să analizezi potențialele consecințe ale fiecăruia.
- Dependența de informațiile disponibile: calitatea analizei SWOT poate fi limitată de disponibilitatea și de fiabilitatea informațiilor utilizate pentru evaluarea punctelor tari, a punctelor slabe, a oportunităților și a amenințărilor. Asta înseamnă că, dacă nu colaborezi cu o firmă externă care să vină și cu alte puncte de vedere, imaginea pe care o obții asupra businessului tău este limitată la cunoștințele interne.
- Subiectivitate: evaluarea punctelor tari, a punctelor slabe, a oportunităților și a amenințărilor poate fi subiectivă, în funcție de perspectiva echipei ce realizează analiza. Similar situației de mai sus, o modalitate de a depăși această limitare poate fi colaborarea cu o echipă externă, care să te ajute cu noi informații și soluții.
Studiu de caz: analiza SWOT a unei firme din domeniul IT
Pentru a ilustra mai bine informațiile folositoare pe care le poți obține cu ajutorul analizei SWOT, am pregătit un studiu de caz pentru o firmă fictivă din domeniul IT, care se ocupă cu dezvoltarea de software-uri personalizate pentru alte afaceri.
Ca puncte tari, această companie fictivă ar putea avea următoarele:
- O echipă de dezvoltare software bine pregătită, cu experiență în domeniu de peste 10 ani.
- Reputație solidă în industrie, pentru livrarea de servicii de calitate la timp.
- Relații bune cu actualii clienți.
- Capacitatea de a adapta soluțiile la nevoile specifice ale clienților, datorită experienței echipei și tehnologiilor avansate folosite.
În ceea ce privește punctele slabe, acestea ar putea fi:
- Dependența de anumite limbaje de programare, din cauza faptului că nu investește în dezvoltarea angajaților și se bazează strict pe cunoștințele lor actuale.
- Lipsa unor procese interne clare sau a unei structuri organizatorice bine definite.
- Rata fluctuantă a reținerii angajaților, din cauza faptului că nu le oferă oportunități de dezvoltare.
Trecând la factorii externi, oportunitățile ar putea fi:
- Dezvoltarea continuă a mediului de afaceri și, implicit, creșterea cererii pentru soluții software personalizate în diverse industrii.
- Utilizarea tehnologiilor emergente, cum ar fi inteligența artificială sau blockchain, pentru a dezvolta soluții noi și inovatoare.
- Diversificarea portofoliului de servicii pentru a include consultanță în tehnologie și soluții de mentenanță, lucru care ar oferi și o oportunitate de dezvoltare pentru angajații actuali.
- Colaborarea cu universități și instituții de cercetare, pentru a atrage talente.
Amenințările cu care s-ar putea confrunta această companie sunt:
- Concurența puternică din partea altor companii de dezvoltare software, din țară, dar și din străinătate.
- Riscurile din ce în ce mai mari de securitate cibernetică și protecția datelor, care pot afecta încrederea clienților.
- Schimbările rapide în tehnologie și cerințele pieței, care pot necesita investiții suplimentare în cunoștințe și resurse.
Așa cum poți observa în acest exemplu de analiză SWOT, punctele tari ale afacerii îi asigură activitatea pentru viitorul apropiat, în timp ce punctele slabe (dacă nu sunt îmbunătățite) și amenințările îi pot încetini procesul de dezvoltare. Totuși, cu ajutorul acestei analize SWOT, antreprenorul are la dispoziție suficiente informații pentru a lua decizii responsabile, în favoarea creșterii unui business sustenabil, pe termen lung.
Analiza SWOT model
Dacă ești în căutare de analiză SWOT model completat, pentru a-ți transpune mai ușor ideile, atunci poți să te folosești de tabelul de mai jos, care este foarte ușor de realizat.
Puncte tari | Puncte slabe |
Detaliu 1 Detaliu 2 Detaliu 3 | Detaliu 1 Detaliu 2 Detaliu 3 |
Oportunități | Amenințări |
Detaliu 1 Detaliu 2 Detaliu 3 | Detaliu 1 Detaliu 2 Detaliu 3 |
Poți folosi acest model de analiză SWOT a unei firme pentru a realiza analiza SWOT a unui restaurant, analiza SWOT a unei firme de cosmetice sau a oricărei afaceri, deoarece este ușor de adaptat.
Ce altceva mai poți face pentru un business sustenabil
Analiza SWOT a afacerii este, într-adevăr, un instrument care te poate ajuta să-ți dezvolți businessul, însă nu este singurul pe care să-l folosești în acest sens. Descoperă ce alte lucruri poți face pentru a asigura stabilitatea businessului tău pe termen lung:
Realizează o analiză SWOT personală
Pe lângă analiza SWOT a afacerii, este important, ca antreprenor, să realizezi și o analiză SWOT personală, pentru a identifica ce calități și abilități te disting de alți antreprenori, dar și ce limitări ai.
De exemplu, punctele tari ale unei persoane pot fi cunoștințele dobândite în urma realizărilor anterioare sau a proiectelor de succes, precum și rețelele profesionale construite și accesul la capital.
În ceea ce privește punctele slabe, acestea pot fi lipsa de experiență în anumite domenii și frica de eșec.
Trecând la oportunități, pentru a le identifica, poți să iei în considerare conexiunile sau relațiile profesionale care ar putea deschide noi oportunități de afaceri. Legat de amenințări, aici putem vorbi despre lipsa unui echilibru între viața profesională și cea personală, care ar putea influența performanța ta în afacere.
Important de reținut este că punctele slabe ale unei persoane nu definesc întreaga sa activitate. De aceea, este esențial să identifici toate caracteristicile care te definesc ca antreprenor și să lucrezi la îmbunătățirea punctelor slabe, dar și la depășirea amenințărilor.
Creează-ți o imagine de brand puternică
Acum că ai aflat cum să îți consolidezi o identitate ca antreprenor și cum să identifici aspectele la care mai ai de lucrat, descoperă, în cele ce urmează, cum poți să creezi și o imagine de brand puternică, pentru a te diferenția de competiție.
Poți începe prin definirea clară a misiunii și a valorilor brandului tău, iar apoi, încearcă să înțelegi mai bine preferințele publicului țintă. Ce îți asumi față de clienți și cum ai de gând să vii în întâmpinarea preferințelor și nevoilor acestora?
După ce ai identificat aceste lucruri, poți stabili o personalitate de brand distinctă și autentică. Gândește-te cum dorești să fie businessul tău perceput de către clienți.
Pornind de aici, creează un logo care să fie memorabil și care să reflecte esența și valorile brandului tău.
Dezvoltă un ghid de brand care să cuprindă reguli și indicații pentru utilizarea corectă a identității vizuale în diferite materiale și contexte, apoi implementează măsuri și acțiuni care să se alinieze cu valorile și imaginea promovate.
👉Imaginea de brand este deseori confundată cu conceptul de „employer branding”, însă între cele 2 există câteva diferențe bine de știut când ești antreprenor. Descoperă ce este employer branding si cum il poti implementa in businessul tau pentru sustenabilitate pe termen lung.
Asumă-ți un angajament față de mediu
Conștientizarea impactului activităților de business (dar și personale) asupra mediului este din ce în ce mai intensă, așa că, pentru a-ți construi un business sustenabil, poți începe să adopți practici de afaceri durabile, care să reducă impactul negativ asupra mediului. Acestea ar putea include reducerea consumului de resurse, reciclarea și gestionarea eficientă a deșeurilor, utilizarea energiei regenerabile și reducerea emisiilor de carbon.
👉Promovează-ți angajamentul față de mediu, prin intermediul imaginii de brand. Cum poți face asta? Prin închirierea unor spații de birouri în dezvoltarea One Tower, care a obținut certificarea LEED v4 Building Design and Construction Platinum, din partea US Green Building Council. Acest lucru înseamnă că One Tower îndeplinește toate standardele de design, construcție, operare și performanță a clădirilor ecologice.
De asemenea, în funcție de domeniul în care activezi, poți dezvolta produse sau servicii care să fie sustenabile și ecologice și să le promovezi către clienți ca alternativă responsabilă la produsele pe care ei le folosesc în prezent. Conform unui studiu publicat de The Economist, 66% dintre consumatori susțin că, înainte de a face o achiziție, iau în considerare implicarea businessului în acțiuni sustenabile.
Concluzionând, modelul de analiză SWOT sau diagrama SWOT te poate ajuta să identifici informațiile necesare dezvoltării unui business sustenabil, pe termen lung. Folosește-te de informațiile din acest articol și alocă timpul necesar realizării acestei analize, pentru a te asigura că incluzi toate detaliile relevante pentru afacerea ta.
Sursă foto: Shutterstock, Shutterstock